Köp- och resevillkor

Introduktion
1.1 Varje gång vi säger "vi," "oss," eller "vår," menar vi Pass på priset som företag.

1.2 När vi hänvisar till dig som vår kund, använder vi termerna "kund", "du" och "din".

 

Ansvar 

2.1 Som kund ansvarar du för att förstå resevillkoren innan köp.

 

Bokning

3.1 För att göra en bokning på vår webbplats måste du vara minst 18 år gammal. 

3.2 Vi följer Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59 2 kap 3 §), enligt den gäller inte ångerrätten för transporter såsom flygbiljetter. 

 

Betalning

4.1 Felaktiga uppgifter, såsom felstavade, kan leda till efterföljande kostnader. Vi täcker inte dessa extra kostnader. 

4.2 Efter mottagande av slutbetalning och administrativ hantering av beställningen kommer vi att skicka information via e-post inom 48 timmar. 

4.3 Priset inkluderar skatter, flygbiljett, reseguide och avgifter.

 

Priser

5.1 Priserna inkluderar skatter och avgifter som är kända vid bokningstillfället och ingår i din beställning. 

5.2 Ytterligare kostnader, som bagageavgifter, sittplatsreservation och incheckningsavgifter, kan tillkomma beroende på flygbolag och priskategori. 

5.3 Lokala skatter som turistskatt eller flygplatsavgifter måste betalas lokalt på egen hand. 

5.4 Som förmedlare förbehåller vi oss rätten att inte ansvara för eventuella pris- och biljettändringar från flygbolag. 

5.5 Vid långa mellanlandningar ingår inte övernattning eller annan kompensation. 

5.6 Om du bokar och vi inte kan genomföra din beställning hos leverantören, föreslår vi en ny resa. Ifall du inte är nöjd med förslaget återbetalar vi delarna av beloppet som vi får tillbaka från avbokningen.

 

Förmedling av flygbiljetter

6.1 Avtalet för din flygresa upprättas mellan dig som kund och en tredje part, såsom det aktuella flygbolaget. Vi fungerar enbart som mellanhand och är inte en del av detta avtal. 

6.2 Flygbolaget ansvarar för att genomföra din resa korrekt. Om det uppstår några brister eller om du har klagomål gällande transporten eller hanteringen av ditt bagage, måste du direkt kontakta flygbolaget. 

6.3 Alla angivna flygtider är preliminära, inklusive de tider som bekräftas i din bokning. Det är ditt eget ansvar som kund och resenär att bekanta dig med de specifika reglerna och villkoren som varje flygbolag tillhandahåller på sina webbplatser. 

6.4 Du som resenär har ansvar för att regelbundet kontrollera dina flygdetaljer både före och efter avresan. Vi håller våra kunder uppdaterade genom mejl, och du bör se till att din e-postadress är korrekt angiven för att motta viktig information, inklusive eventuella ändringar i tidtabellen. 

6.5 Flygtider anges i den lokala tiden för det land du reser till, via och från. 

6.6 Vid bokningen måste du ange en korrekt e-postadress och vara uppmärksam på eventuella mejl från oss som innehåller information om tidtabellsförändringar.

6.7 Vi tar inte ansvar för eventuell felaktig information från flygbolaget gällande mellanlandningar eller för missade flyg på grund av försummelse av tidtabellsändringar från din sida.

6.8 Om det inträffar en miljökatastrof, krigshandlingar, strejk eller någon annan händelse som hindrar din planerade resa på eller i närheten av din destination, kan vi som reseförmedlare inte hållas ansvariga för detta. Det är ditt ansvar som kund att försäkra dig om att du har läst och förstått resevillkoren innan du bokar din resa.

6.9 Det är också ditt ansvar att kontrollera att du har fått bekräftelse och resehandlingar inom 48 timmar efter din bokning. Om du inte har mottagit några resehandlingar, kontakta oss så hjälper vi dig mer än gärna.

6.10 Du måste också se till att du har alla nödvändiga dokument, såsom pass, visum, visum för mellanlandning, vaccinationer och andra krävda handlingar för din resa. 

6.11 Under flygdetaljer skriver vi ut flygbolaget som säljer delen/delarna/hela resan. Detta innebär att andra flygbolag inom samma allians kan driva delen/delarna/hela flyget.

 

Information

7.1 Du måste tillhandahålla korrekt e-postadress och telefonnummer samt noggrant följa den information vi tillhandahåller. Du bör regelbundet övervaka den angivna e-postadressen för eventuella uppdateringar

7.2 Det är av yttersta vikt att du anger en korrekt e-postadress, och vi tar inget ansvar för följderna av felaktigt angivna uppgifter eller om din e-post filtreras bort av spamfilter. 

7.3 Innan betalning är det ditt ansvar att dubbelkolla alla uppgifter såsom datum, tider, resrutt och resenärernas namn. 

7.4 Du är skyldig att rapportera fel eller brister på plats för att underlätta korrigering.

7.5 Du måste informera oss om viktig information innan bokning. Vi ansvarar inte för merkostnader vid avvisad visumansökan. 

7.6 För specifik information om bagageregler hänvisas till respektive flygbolags egna regler och bestämmelser tillgängliga på deras hemsidor.
 

Reseförsäkring

8.1 Vi rekommenderar att alla resenärer som åker utomlands har någon form av reseförsäkring för att skydda sig mot oväntade händelser.
 

Resevillkor

9.1 Det åligger resenären att noggrant säkerställa att alla nödvändiga färdhandlingar, inklusive pass, visum och andra relevanta dokument, är korrekta och giltiga för resan. 

9.2 Vi påtar oss inget ansvar för skador eller problem som resenären kan stöta på till följd av handlingar eller försummelser från transportörer eller andra tredjeparter under resan. Resenären uppmanas att vara medveten om och förstå de villkor och regler som transportörer tillämpar under resan.

9.3 Eventuella ändringar som resenären gör i sina transportbokningar utan att först rådgöra med oss faller utanför vårt ansvarsområde. Vi kan inte garantera eller stödja ändringar som görs utan vår medverkan och godkännande.

9.4 Vår tjänst kan involvera förmedling av tredjepartstjänster, särskilt från transportörer. Vi friskriver oss från ansvar för skador, förluster eller komplikationer som kan uppstå som en följd av dessa tredjepartstjänster. Resenären rekommenderas att noggrant granska och förstå villkoren för dessa tjänster.

9.5 Genom att genomföra bokningen ger resenären oss fullmakt att förhandla och ingå avtal med tredjepartstjänsteleverantörer på deras vägnar. Denna fullmakt sträcker sig till att utföra handlingar som är nödvändiga för att garantera en smidig tillhandahållande av tjänster från tredjepart.

9.6 Vår roll är att underlätta transportavtal mellan resenären och transportörerna. Resenären bör vara medveten om och följa reglerna och villkoren som gäller för dessa avtal för att säkerställa en problemfri resa.

9.7 När resenären blir en del av ett transportavtal med transportörer eller andra passagerare, åtar de sig ansvaret att följa de specifika regler och villkor som detta avtal innebär. Det är resenärens eget ansvar att bli bekant med dessa regler.

9.8 Utöver transportavtal för sina egna resor, bär resenären även ansvar för att förstå och godkänna eventuella andra bokningar som görs för deras räkning enligt detta avtal. Detta inkluderar andra medresenärer eller relaterade bokningar som påverkar resan.

9.9 Vid byte av flygbolag skapas unika resplaner där anslutande transportörer inte nödvändigtvis samarbetar. Resenären måste vara medveten om och anpassa sig till de särskilda arrangemang som krävs för att koppla samman dessa flygningar.

9.10 I händelse av betydande ändringar av flygplanen kommer resenären att informeras i förväg. Resenären har rätt att välja mellan alternativa flygalternativ om dessa ändringar inte är acceptabla. Tydlig och förståelig information kommer att tillhandahållas för att underlätta resenärens beslut.

9.11 För att effektivt hantera bokningar och kommunicera med tredjepartsleverantörer ger resenären oss fullmakt att agera på deras vägnar. Detta innebär att vi kan vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa framgångsrik tillhandahållande av tjänster från tredje part, inklusive all kommunikation med dessa leverantörer.

9.12 Prisändringar kan inträffa mellan tidpunkten då en bokning slutförs och transportörers försök att fullfölja reservationer för resenärens räkning. Inom vissa gränser kommer vi att täcka skillnaden i priskostnaderna. Om prisskillnaden överstiger de överenskomna gränserna kommer resenären att erbjudas att betala mellanskillnaden innan vi genomför bokningen. Vid misslyckande med betalning kommer överskjutande belopp återbetalas till resenären efter att de informerats om situationen. Detta säkerställer öppenhet och tillförlitlighet i prissättningsprocessen.

Avbokning och återbetalning

10.1 Det bör understrykas att våra tjänster inte tillhandahåller möjligheter för avbokningar eller återbetalningar efter det att vi har genomfört inköpet av flygbiljetterna. Det är Kundens eget ansvar att förstå och acceptera att alternativ för avbokning eller återbetalning inte kommer att vara tillgängliga efter att bokningen har slutförts och bekräftats.

10.2 Eventuell återbetalning är endast möjlig för de delar av bokningen som har officiellt avbokats och där de alternativ vi erbjudit har avvisats av kunden. Vi beaktar och hanterar återbetalningar med fokus på de specifika delar av bokningen som har genomgått en formell avbokningsprocess.

 

Brister och avvikelser

11.1 Vid eventuella problem under resan uppmanas resenären att omedelbart informera och åtgärda situationen på plats för att ge oss möjlighet att bistå och rätta till eventuella fel. Underlåter resenären att omedelbart påtala problemet kan det försvåra möjligheten till kompensation vid hemkomst. Fel bör rapporteras direkt på plats eller genom kontakt med berörd leverantör.

11.2 Vid oenighet kring hanteringen av problemet uppmanas resenären att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), en opartisk institution vars beslut vi respekterar och följer. Dock uppmanas resenären att ge oss möjlighet att lösa problemet innan ARN kontaktas. Kontakt med ARN görs via www.arn.se eller Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. För "online dispute resolution" hänvisas till EU-kommissionens webbplats.

 

Särskilda bestämmelser om separata bokningar

12.1 Uttrycket "separat bokning" hänvisar till en resplan som transportörerna officiellt inte erbjuder.

12.2 En resa med separata bokningar innebär användning av biljetter från flera olika flygbolag. Resenären innehar individuella biljetter, var och en reglerad av specifika avboknings- eller ändringsvillkor. Vid eventuella förseningar eller avbokningar av det första flyget kan konsekvensen vara att det efterföljande flyget missas. Det är viktigt att notera att ansvar för detta inte åvilar det andra flygbolaget. Följaktligen kan resenären bli tvungen att förvärva en ny biljett på egen bekostnad för att fullfölja resan.

12.3 Vid byte av flygbolag kan resenärer behöva lämna visumfria zonen och passera gränskontrollen för bagageutlämning, incheckning, terminalbyte eller på grund av flygplatsens utformning.

12.4 Vid reseförseningar eller störningar, som ett försenat flyg som resulterar i missat anslutningsflyg, bistår endast det ansvariga flygbolaget för de berörda bokningarna. Eventuell kompensation enligt lag beaktas endast för den påverkade bokningen hos transportören.

12.5 När en resa består av två separata bokningar påverkas inte automatiskt den andra flygningen om den första av någon anledning inte genomförs enligt plan.

12.6 Vid skapandet av dessa unika resplaner strävar vi efter att säkerställa tillräckligt med tid för att lämna området vid gate-området och checka in igen. För att täcka eventuella tidsändringar, förseningar eller inställda avgångar bör problemet i första hand åtgärdas på plats.

12.7 Fel bör rapporteras på plats eller genom kontakt med ansvarig part för att säkerställa korrekt hantering och underlätta eventuell ersättning. Underlåter man att snabbt påtala problemet, förlorar man möjligheten till assistans för att åtgärda felet.

12.8 Observera att vi erbjuder rådgivningssupport vid situationer som innefattar förseningar, inställda evenemang eller förändringar i schemat endast när din resa består av separata bokningar. Vi tillhandahåller inte någon form av ekonomisk ersättning för situationer som involverar förseningar, inställda evenemang eller ändringar i scheman. Detta bör beaktas vid planering och genomförande av aktiviteter som involverar våra tjänster.

 

Tilläggstjänster

13.1 Det är vår policy att inte erbjuda ytterligare tilläggstjänster på de flygbiljetter vi tillhandahåller, detta med avsikt att hålla priserna förmånliga för dig som kund. Vänligen notera att vår tjänst enbart erbjuder flygbiljetter där handbagage kan inkluderas som en extra tilläggstjänst, förutsatt att det inte redan ingår som en del av det ursprungliga biljettpriset.

13.2 Om du önskar förvärva ytterligare tilläggstjänster, vänligen kontakta oss med dina specifika önskemål. Vid sådana förfrågningar delar vi kostnaderna för dessa tillägg med dig. Notera att vi inte applicerar någon särskild hanteringsavgift för tilläggstjänster. Du kommer endast att faktureras transportörens avgifter. Vid bekräftelse av ditt intresse och beslut att köpa tilläggstjänster kommer vi att ta betalt för den relevanta delen och tillhandahålla dig en uppdaterad e-biljett som bekräftelse på ditt förvärv. Denna information tillhandahålls för att klargöra de ekonomiska aspekterna och processen vid förvärv av tilläggstjänster.

 

Personuppgiftspolicy

14.1 Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla avtalet med dig, för samtycke, för att följa lagkrav eller för andra berättigade intressen. Personuppgifter kan behandlas med stöd av samtycke eller för att uppfylla avtalet, och även om samtycke återkallas kan uppgifter finnas kvar för andra ändamål. Vid bokning eller köp samlar vi in personuppgifter för att genomföra och administrera beställningen, inklusive namn, personnummer, kön, kontaktuppgifter och köpinformation.

14.2 Vid användning av våra tjänster samlar vi in data om användning, geografisk placering och användarbeteende. Vi använder cookies för att förbättra kundupplevelsen och tillhandahålla viktiga funktioner. Vid samtycke till marknadsföring eller medlemskap i vår kundklubb samlas in och lagras e-postadresser, samt information om interaktion med marknadsföringsmaterial.

14.3 Personuppgifter om resesällskap kan samlas in från den som genomför bokningen. Vi delar personuppgifter med resebolag och andra företag som tillhandahåller tjänster. Överföringar kan ske utanför EU/EES-området.